OM OSS

Föreningen som förenar alla anställda tandläkare, privattandläkare och odontologiska lärare i Stockholm

​

Stockholms Tandläkarförening är den odontologiska professionens lokala organisation och är till för Dig som är verksam tandläkare i Stockholm. Föreningens ändamål är att tillvarata medlemmarnas sociala och kollegiala intressen samt att upprätthålla en god och värdig anda och sammanhållning bland medlemmarna. Här hittar du möjlighet att träffa vänner och kollegor från alla kategorier såsom lärare, privattandläkare och anställda tandläkare.

I över hundra år har vi arrangerat trevliga möten för våra medlemmar som stärkt banden kollegor emellan i Stockholm. Föreningen bildades 1908 som en kamratförening för dåtidens tandläkare i Stockholm. Föreningen blev större allteftersom tandläkarna blev flera. Föreningen började också få kontakter med olika myndigheter och skaffade sig så småningom lokaler på Skeppsbron. Kamratföreningen fick fler och fler uppgifter och övergick så småningom till att bli intresseorganisation för privat- och tjänstetandläkare.

Akuttandvård, kontakter med försäkringskassan, landstinget, försäkringsbolag, Socialstyrelsen, andra tandläkarorganisationer jämte kursverksamhet, kårsociala ärenden och förtroendenämnds-ärenden är några exempel på den verksamhet som föreningen bedrivit.

Föreningen sysslar numera med odontologisk kursverksamhet, olika kulturella aktiviteter och utgör en social kontaktyta för privattandläkare, tjänstetandläkare och lärare. Våra arrangemang är ofta subventionerade.

Vi har inga anställda utan allt sköts på förtroendemännens fritid.

Den årliga medlemsavgiften är blygsamma 200 kronor.